Pirmie iespaidi par kaitošanu ar zemūdens spārnu – Hydrofoil.
Uzreiz, jau pašā sākumā, ir skaidrs, šīs divas lietas - pūķis un zemūdens spārns ir kā radīti viens otram. Lai arī tas ne tuvu nav kaitotāju izgudrojums un ar zemūdens spārnu pat padomju laikos varēja ar kuģīti no Rīgas līdz Jūrmalai aizbraukt, tomēr tik tagad pūķotāji tam ir tā nopietnāk pievērsušies līdz pat masveidu ražošanas līmenim. Šī lieta ir uz palikšanu kaitbordā un uz visiem laikiem. Cepiens ap šo tēmu ir vērā ņemams visu vadošo brendu nometnēs un ne velti – veiktspēja un baudas līmenis šai konstrukcijai ir milzīgs.
Sajūtas pēc brīža, kad sāc celties ārā uz spārna ir vārdos neaprakstāmas, it sevišķi kaitbordistiem, kuri ir zināmi kā ūdens šķūrētāji :), kas ar tradicionālajiem dēļiem taisa palielu šļakatu un pārvieto lielu daudzumu ūdens. Ar Hydrofoil sajūta ir tiešām kā tāda levitācija. Brīnumpaklājs, kas viegli slīd pāri visam, teju vai nirvāniskā vieglumā.
Tiesa, pie rožainā ievada jāpiemetina – šī lieta nav vienā dienā apgūstama. Nekā līdzīga fastfoodam. Ir vajadzīgas vismaz pāris sesijas, lai, turoties uz spārna virs ūdens, varētu noturēt daudz maz līdzenu gaitu. Vadība nelīdzinās nevienam citam līdz šim zināmajam kaitborda dēlim. Sarežģītības faktors šim visam piedod tikai vērtību un tā ir interesantāk. Kaifu var noķert jau pēc pirmajiem metriem ārpus ūdens un tas kalpo kā dzinulis, rakties tēmā dziļāk un dziļāk. Iespēju robežas, kur izvērsties, ir milzīgas. Un kam gan ilgtermiņā interesē kaut kas tāds, ko var kā tādu nieku iesviest mutē bez piepūles?
Labi, tagad vairāk pie lietas, nevis ap. Pretvēja un vājvēja īpašības ir kā nevienam citam līdz šim brauktam kaitošanas dēļu veidam. Patiesībā, pret vēju ir daudzkārt vieglāk tikt kā lejā pa vējam, lai cik tas pretēji skanētu visam tam, kas iepriekš ir zināms par kaitbordu. Pagaidām (Boardside.lv braucēji arī ir iesācēji šajā jomā) nākas no jūras vilkt sevi laukā peldus ar pūķa palīdzību, turot dēli pie rokas. Cik neierasti tas skan kaitbordā, ne?! :) nekāda Walk of Shame.
Noteikti par plusu kalpo iepriekšēja pieredze ar viļņu dēli. Bet arī, ne tā, ka tam būtu kāda liela līdzība. Varbūt tik dēļ iemesla komfortabli justies uz vienvirziena dēļa, un dēļ pieraduma nedaudz vairāk braukt ar svaru uz priekškājas. Ne velti Liquid Force mācību rullītis sākas ar vārdiem - aizmirsti visu, ko tu zini par braukšanu ar parasto kaita dēli. Tas tiešām šeit nepalīdz - pie mazākā uzspiediena uz pakaļkājas, spārns vienkārši izmeti sevi arā no ūdens, kā tāds savvaļas mustangs, paceļoties uz pakaļkājām, lai nosviestu jātnieku. Celtspēja šim spārnam ir milzīga. Darbs ar priekškāju ir ļoti svarīgs un sākumā prasa pastiprinātu, pat varētu teikt, ka visu uzmanību. Pūķi tak mēs jau vadām automātiski bez domāšanas ;).
Apstākļi kādos ar šo dēli var braukt:
Mums interesē šo agregātu izbaudīt brīvgāzienā pār viļņiem un nekvalitatīvajiem līča apstākļiem. Sajūtas slīdēt pār plīstošiem viļņiem varētu būt kas īpaši fantastisks. Pielietojums ir, kā zināms, arī kursā un vājvējā. Race sacensībās šie dēļi laužas iekšā ar lielu blīkšķi. Lai gan video rullīšos rāda arī lecienus, tam, šķiet, tomēr daudz piemērotāki būs tradicionālie kaitborda virsūdens dēļi. Gribi izlēkāties - brauc ar tvintipu. Ar Hydrofoil spārnu lielāko baudu sniedz tieši tā bezpretestības levitēšanas sajūta, slīdot pāri visam. Pieļaujam arī, ka drīz kaitbordisti sāks intensīvi pievērsties lielu gabalu veikšanai pret vēju, nevis pavējniekos, kas ir visai populāra brīvgāzēju un dabas baudītāju nodarbe pūķojot.
Pats pūķis visā šajā hidrodinamiskajā spārnu būšanā ir kā speciāli radīts un piemērots. Kritienos, pieturoties pie stūres un pūķa vilkmes, var slāpēt un izlīdzināt neveiksmes, spārna vadībā un balansēšanā uz dēļa.
Hydrofoil, savu izmēru dēļ, nav lietojams seklākā ūdenī kā vismaz līdz zodam. Nereti to var būt grūti sasniegt, it sevišķi, ja vējš ir tieši precīzi uz krastu un stipro viļņu dēļ nav iespēja ar nevienu no pusēm iedragot iekšā dziļumā (peldus ievilkties ar pūķi jūrā, turot dēli izstieptā rokā priekšā ķermenim un ejot leņķī pret vēju). Tātad te vēl viens punkts, kas jāievēro – ja nemāki bodydrag pret vēju, ir par agru kāpt uz spārna. Arī paša spārna braukšanas mācību procesā bieži sanāks pārkrist pāri dēlim un būs jāpeld tam pakaļ pret vēju. Ar spārnu, gatavojoties uzsākšanai, sākumā arī šķitīs grūti operēt zem ūdens it sevišķi ja ir straume un viļņi gāžas pāri galvai, bet mieru un pacietību - to var salīdzinoši ātri apgūt, grūžot ar kājām sev dēli vajadzīgajā vietā, zem ūdens atbalstoties ar kājām pret pašu spārnu. Patiess PRIEKS ir jānopelna!
Skaidrs ir viens, spārnu dēļi ir atnākuši uz palikšanu. Kaitošana ir atkal pierādījusi savu unikalitāti tās dauzpusībā. Tagad ir pavērta vēl viena interesanta un liela nodaļa.
Liquid Force Hydrofoil spārnu, Mūsu pavadībā ir iespējams izprovēt ik vienam – Kontakti
Liquid Force savu spārnoto dēli jokojot sauc par FunFoil, tādejādi izceļot tā draudzību un vienkāršību lietošanā. Tas nav hardcore sacensību spārns, bet prieka un kaifa spārns. http://boardside.lv/produkts/liquid-force-kites-hydrofoil-delis/
Zemāk vairāki video par saistošo tēmu. Tiekamies pludmalē.
https://www.youtube.com/watch?...